Nice Yummy Resep Enak Untuk Berbagi

Resep: Yuumy Soto Ayam Rempah

Posted On | Category: Daging Ayam

Soto Ayam Rempah. Keunikan resepi ini adalah kerana ada santan. Ada resepi yang tak guna santan di dalamnya. Tapi saya suka sangat resepi ini.

Soto Ayam Rempah Aku suka dengan Rempah Sup Soto Mak Siti ni sebab rasanya kaw. Kalau korang biasa makan sup tulang, haa macam tu la rasanya kerana ada rasa serdak sum-sum tulangnya. Lagi satu dalam paket besar Rempah Sup Soto Mak Siti ni memang dah disediakan sup bunjut. Kamu bisa memasak Soto Ayam Rempah menggunakan 19 bahan dan 6 langkah. Begini cara memasaknya :

Bahan Dari Soto Ayam Rempah

  1. 1/2 kg Ayam.
  2. 100 gr bawang merah.
  3. 50 gr bawang putih.
  4. 1 ruas jahe.
  5. 1 ruas kunyit.
  6. 2 ruas laos/lengkuas (1 ruas di blender dan 1 ruas digeprek).
  7. 3 buah kemiri.
  8. 2 bh serai digeprek.
  9. 1/2 buah pala digeprek.
  10. 1 sdm ketumbar bubuk.
  11. 4 sekawan (kayu manis, cengkeh,kapulaga dan bunga lawang dijual 1 bungkus seribuan).
  12. 1 sdm merica bubuk (kalo untuk anak kurangi takaran merica).
  13. secukupnya garam dan gula.
  14. Bahan pelengkap.
  15. Soun.
  16. Tauge.
  17. Bawang Goreng.
  18. Kerupuk.
  19. Sambel.

Jadi tak hairanlah Rempah Sup Soto Mak Siti memang lengkap dan mudah cara penyediaannya. Aku sangat sarankan rempah-rempah Mak Siti ni. Rempah sup dan kurma, disatukan dan bancuh dgn sedikit air, kacau rata dan masukkan dalam peruk tadi, tumis hingga rempah sedikit garing. Masukkan rangka ayam, gaul rata dan biar kecut sekejap.

Langkah Memasak Soto Ayam Rempah

  1. Pertama rebus ayam sebentar agar bau amis berkurang lalu sisihkan.
  2. Haluskan bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak sisihkan.
  3. Lalu haluskan jahe, kunyit, laos, kemiri dengan sedikit air sisihkan.
  4. Tumis bawang halus hingga harum lalu masukkan rimpang yang sudah halus masak hingga matang.
  5. Rebus Ayam dengan 3 liter air lalu masukkan bumbu yang sudah dimasak masukkan serai, laos, ketumbar, pala, empat sekawan, merica garam dan gula masak dengan api sedang hingga ayam masak kemudian angkat ayam dan goreng setelah itu ayam di suir suir sisihkan.
  6. Siapkan mangkok, isi dengan soun, toge dan ayam suir siram dengan kuah soto yang panas lalu taburi bawang goreng dan daun seledri. Selamat menikmati.

Resepi Soto Ayam Istimewa, memang sangat istimewa kerana pembantu rumah Che Nom dari Medan yang bagi resepi ni. Sebelum masak Che Nom tanya dulu bahan-bahan dan cara-caranya. Bukannya susah sangat cuma memerlukan masa yang agak panjang untuk disediakan. Ternyata sedap dan memang tak jemu dimakan. Kalau time raya atau open house boleh la nak hidangkan Soto Ayam untuk tetamu.